Poznámka:
Stanovisko MF SR 9.5.2013:
Súčasti účtovnej závierky a jej obsahová náplň sú upravené Štvrtou smernicou Rady č. 78/660/EHS o ročnej účtovnej závierke niektorých typov spoločností vychádzajúcou z čl. 54 ods. 3 písm. g) zmluvy
v aktuálnom znení. Obsahová náplň poznámok je ustanovená opatrením Ministerstva financií SR
č. 4455/2003-92, ktorým sa ustanovujú podrobnosti o usporiadaní, označovaní a obsahovom vymedzení položiek individuálnej účtovnej závierky a rozsahu údajov určených z individuálnej účtovnej závierky na zverejnenie pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva v znení neskorších predpisov. Poznámky sa zostavujú tak, aby informácie v nich uvedené boli užitočné, významné, zrozumiteľné, porovnateľné a spoľahlivé. Zároveň sa podľa § 3 ods. 5 cit. opatrenia v poznámkach uvádzajú len tie údaje vrátanej údajov v tabuľkovej forme,
pre ktoré má účtovná jednotka obsahovú náplň.
V súlade s poslednou novelou cit. smernice poskytujúcou úľavy pre tzv. mikrosubjekty v súčasnosti Ministerstvo financií SR pripravuje zjednodušenia v oblasti vykazovania údajov v účtovnej závierke vrátane poznámok účtovných jednotiek spĺňajúcich kritériá pre mikrosubjekty. Ministerstvo financií SR taktiež venuje pozornosť pripravovanej novej Štvrtej smernici s cieľom využitia úľav vedúcich k zníženiu administratívnej záťaže pri vypracovávaní poznámok účtovnej závierky ostatných podnikateľských subjektov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva.
stanovisko ŠÚ SR, 20.8.2013:
Údaje, ktoré sú poskytované iným organizáciám štátnej správy (administratívne zdroje dát – AZD) sledujú svoje ciele, vhodné pre správcu AZD a nemusia byť (a zvyčajne ani nie sú) úplne vhodné pre účely štatistiky. Príklad – priznanie k DPPO sleduje cieľ určiť daňovú povinnosť daňového subjektu, ale nie je úplne vhodné napríklad pre účely národných účtov ktorých zostavovanie je v gescii ŠÚSR.
ŠÚ SR sa pri svojej práci riadi celosvetovo platnou metodikou ktorá mnoho oblastí rieši špecificky a teda aj kladie špecifické požiadavky na údaje a postupy, ktoré by bolo nemožné preniesť na správcu nejakého AZD. (ide napr. o štruktúru podľa CPA,NACE, štruktúru výdavkov podľa COICOP, COFOG, a pod.)
V kontexte odhadov údajov pre vyplnenie štatistických výkazov treba zdôrazniť, že v zmysle Nariadenie ES č. 2223/96 - ESA95 je ŠÚ SR povinný Eurostatu odosielať údaje v čase T+45, prípadne T+65 v požadovaných štruktúrach a je neustály tlak na skracovanie týchto lehôt. Vzhľadom na časovú náročnosť spracovania a termín výstupu je pre ŠÚ SR pre účely štatistiky vo veľa prípadoch nemožné čakať na údaje z AZD, ale treba mať k dispozícii aspoň odhad (pri AZD nie je nemožné požadovať odhady).
Záver :
ŠÚ SR v maximálnej miere využíva možnosti, ktoré poskytujú existujúce AZD a to formou spolupráce hlavne s FS SR, MF SR, NBS, DataCentrom, ŠP atď. ŠÚ SR pripravuje v priebehu roka 2014 sériu rokovaní s príslušnými tvorcami legislatívy o výraznom priblížení obsahov jednotlivých hlásení až po ich zjednotenie tam, kde nebudú výrazné prekážky Európskej legislatívy.
Národná rada SR schválila 17. 10. 2013 vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony. Zámerom novely zákona o účtovníctve bolo prijatie legislatívnych opatrení na zníženie administratívnej záťaže pre podnikateľov účtujúcich v sústave podvojného účtovníctva, pre účtovné jednotky nezriadené na účely podnikania a tiež pre fyzické osoby podnikateľov účtujúcich v sústave jednoduchého účtovníctva. Novela zákona umožní zostavovanie účtovnej závierky v skrátenom rozsahu pre mikro účtovné jednotky, zjednoduší sa rozsah účtovnej závierky pre mikro účtovné jednotky a poznámky k účtovnej závierke obsahujú len minimum údajov.
Pridať komentár