Moznost uplatnit DPH len z uhradenych faktur

Zamietnutý
Opis problému: 

Ak spolocnost vyda fakturu s DPH, lahko sa moze stat, ze natrafi na spekulanta (neplatica), ktory fakturu neuhradi, ale da si ju do uctovnictva a dostaneme sa do zaujimavej situacie, kedy ten co fakturu vystavil (napr. za poskytnutu sluzbu) nedostane zaplatene a naopak musi zaplatit DPH aj z neuhradenej faktury a na druhej strane spekulant nie len, ze si uziva sluzbu, ale fakturu si da do DPH a zaroven dostane vratku DPH.
Obdobnyh problem je o to horsi ak sa jedna o male sumy, ale v pomerne vacsom mnozstve, kde sa neoplati o tieto sumy sudit z koncovymi odberatelmi napr. aj kvoli sudnym poplatkom.

Návrh riešenia: 

Zmenit zakon o DPH, tak aby do uctovnictva vstupovala len suma faktury, ktora je uhradena a len z tejto sumy by bola povinnost uhradit / uplatnit si DPH a detto na strane prijemcu faktury. Zefektivnil by sa vyber DPH, podla realne prebehnutych uhrad, ktore sa daju pomerne lahko skontrolovat cez bankovy system resp. pri vacsich sumach aj kontrolou a zaroven by sa do znacnej miery ztazil zivot spekulantom s DPH.

Zodpovedajúci zákon: 
Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty
Oblasť legislatívy: 
Všeobecne – všetky oblasti podnikania
Poznámka: 
Stanovisko MF SR, 25.7.2013 1. K povinnosti odviesť štátu DPH až po zaplatení faktúry odberateľom Daň z pridanej hodnoty je v práve EÚ/ES upravená smernicou Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (ďalej len „smernica DPH“). Smernica DPH je pre členské štáty záväzná. Smernica okrem iného obsahuje aj pravidlá týkajúce sa vzniku daňovej povinnosti, t.j. povinnosti platiť z dodávky tovaru alebo služby DPH do štátneho rozpočtu. Podľa základného pravidla vzniká platiteľovi DPH, ktorý uskutoční dodanie tovaru alebo služby, daňová povinnosť dňom dodania tovaru a poskytnutia služby a daň je splatná do 25 dní po skončení zdaňovacieho obdobia bez ohľadu na to, či príjemca plnenia za tovar alebo službu zaplatil alebo nie. Okrem uvedeného základného pravidla týkajúceho sa vzniku daňovej povinnosti, má členský štát možnosť ustanoviť výnimku, podľa ktorej pri niektorých transakciách alebo niektorých kategóriách zdaniteľných osôb vznikne daňová povinnosť v deň prijatia platby. Pokiaľ by členský štát takúto výnimku pre určité kategórie osôb do zákona zaviedol, súčasne by musel v zákone ustanoviť, že právo na odpočítanie dane z prijatých plnení by týmto osobám vzniklo tiež až v momente, kedy zaplatia za tovar alebo službu svojmu dodávateľovi. Členský štát je oprávnený zaviesť vznik daňovej povinnosti nadväzne na zaplatenie za tovar alebo službu odberateľom len pre zdaniteľné osoby, ktoré nemajú ročný obrat vyšší ako 500 000 eur. Po konzultácii s Výborom pre DPH môžu členské štáty tento limit zvýšiť až do výšky 2 000 000 eur. Zavedenie uvedeného dobrovoľného pravidla (výnimky zo základného pravidla) má rad výhod ale aj nevýhod pre podnikateľa, napr. je nevýhodné pri obstarávaní majetku formou finančného lízingu, pri oddanení majetku u začínajúcich podnikateľov, pokiaľ kúpený majetok nie je uhradený, ďalej môže vyvolať neochotu platiteľov DPH uplatňujúcich základné pravidlá obchodovať s platiteľom DPH uplatňujúcim výnimku, a to z dôvodu zhoršenia podmienok na uplatnenie práva na odpočítania dane, ktoré by vzniklo až v čase, kedy odberateľ zaplatí svojmu dodávateľovi za tovar alebo službu. 2. K zavedeniu obmedzenia u odberateľa uplatniť si DPH voči štátu dokým odberateľ preukázateľne neuhradil dodávateľovi faktúru za dodanie tovaru/služby. Smernica DPH vo všeobecnosti neumožňuje viazať právo na odpočítanie dane na vstupe z prijatých tovarov a služieb na zaplatenie DPH (uvedenej vo faktúre) dodávateľovi tovaru alebo poskytovateľovi služby. Zakotvenie takéhoto pravidla v zákone avšak iba obmedzene by bolo možné len v súvislosti so zavedením vzniku daňovej povinnosti podľa bodu 1., t.j. ak by SR zaviedla výnimku, podľa ktorej by pri niektorých transakciách alebo niektorých kategóriách zdaniteľných osôb vznikla daňová povinnosť dodávateľovi najneskôr v deň prijatia platby. Ak by platiteľ dane – odberateľ obchodoval s platiteľom dane, ktorému by vznikala daňová povinnosť najneskôr prijatím platby, právo na odpočítanie dane z prijatého tovaru alebo služby by si odberateľ mohol uplatniť až vtedy, keď zaplatí svojmu dodávateľovi. Pokiaľ však odberateľ bude obchodovať s iným platiteľom dane ako je platiteľ dane, ktorý je oprávnený na uplatňovanie výnimky, právo na odpočet dane mu vznikne prijatím tovaru alebo služby. MF SR pred prípadným zavedením výnimky viazať vznik daňovej povinnosti na zaplatenie faktúry odberateľom za tovar alebo službu, musí analyzovať možné riziká pre štátny rozpočet SR.

Komentáre

Úplne súhlasím s Vaším návrhom, lebo zákon v takej podobe, ako je teraz, nahráva špekulantom a nepoctivým podnikateľom. Dokonca je na nás poctivých podnikateľoch upletení bíč. Ja zaplatím dodávateľovi faktúru včetne DPH a ešte musím ručiť zaň, či tú DPH odvedie štátu. To je riadny nezmysel.
 

Plne suhlasim!!! Nielen, ze by to urobilo poriadok pri vybere DPH ale i v platobnej discipline odbreatelov!!!!

S tymto suhlasim tiez. Takato schema funguje v Anglicku a mozu ju pouzivat firmy do obratu 1,35-1,6 mil. libier rocne. Viac informacii o tom tu: http://www.hmrc.gov.uk/vat/start/schemes/cash.htm
 

Súhlasím, ale už to raz tak bolo a podnikatelia uhrádzali iba DPH druhej strane. Ja by som dal, že odpočet si môže urobiť len zo zaplatenej celej faktúry. Nám sa stala taká vec, že firma nám neuhradila faktúru, museli sme odviesť DPH a ešte zaplatiť aj daň zo zisku. Mala by sa DPH odvádzať zo zaplatených faktúr, lebo pre podnikateľov je to likvidačné ak natrafí na neserióznych partnerov a štát sa na tom ešte priživuje a trestá tým podnikateľov, ktorí za to nemôžu.

Stale dookola a stale problemy. Nechapem aky je v tom problem? Co sa tyka dodavatela ten by DPH zaplatil, bavime sa o upalatneni DPH odberatelom. Ten by si ju mohol uplatnit iba vtedy, ak zaplati celu sumu dodavatelovi. Ved to je ta ista logika, ako ked idete priamo kupit tovar pre firmu do obchodu za hotovost. A dopad na statny rozpocet by to malo plusovy nakolko odpocet by bol realizovany az po realnom zaplateni odberatelovi.
Problem je ten, ze to asi niekomu tu vyhovuje, lebo inak si to neviem vysvetlit. Nepomohlo ani to ze sa zaviedol sankcny poplatok za neuhradenie faktury. To by som rozsiril, ze sankcny poplatok na 100 EUR a pokial nebude zaplatena faktura max. do 3 mesiacov poda dodavatel navrh na zivnostensky urad na odobratie zivnosti a ukoncenie podnikania a minimalne zakaz podnikania na 5 rokov! To iste pravidlo by som zaviedol ak niekto dostatne firmu do krachu alebo nema vyplatene dlzoby nielen voci statu ale aj veritelom /taky by nesmel vobec podnikat a otvarat si dalsie spolocnosti!!!!/  Ak sa tu uz s tymto nezacne razne nieco robit, slusny podnikatel na to bude doplacat a podvodnici sa budu iba smiat!

Pridať komentár

Plain text

  • Nie sú dovolené žiadne HTML značky.
  • Webové a e-mailové adresy sú automaticky zmenené na odkazy.
  • Riadky a odstavce sa zalomia automaticky.
CAPTCHA
Bezpečnostná otázka (kvôli spamom). Vyriešte jednoduchú matematickú rovnicu a výsledok napíšte do prázdneho políčka.
mínus 1 = 4
Vyriešte matematickú otázku a výsledok zapíšte v číselnom formáte.