Zavedenie registra faktur

Zamietnutý
Opis problému: 

Dnes sa musi maly a stredny podnikatel trapit s uctovnictvom a takto straveny cas musi obetovat na ukor naplne svojho podnikania. Takisto sa legislativa velmi casto upravuje a vyraba z ludi "pravnikov", ktori si maju kazdy polrok studovat vsetky legislativne zmeny v suvislosti s podnikanim.
Danovy urad posobi v pozicii mrtveho chrobaka, ktory caka na danove priznania namiesto toho aby ich sam generoval z dat, ktore by mal k dispozicii.
Situacia by, ale mohla vyzerat aj uplne naopak.
Predstavme si situaciu, ze podnikatel dostane mesacne danovy vykaz, ktory sa vygeneruje automaticky danovym uradom na zaklade dat z elektrocnickeho registra a z dat zdravotnych poistovni a socialnej poistovne, z bankovych dat a z doplnujucich dat, ktore by podnikatel bol povinny napr. na tyzdnovej baze aktualizovat v jednotnom registri.
Nie len, ze by mal danovy urad okamzity prehlad o situacii, ale vedel by dopredu predikovat rozne problemy. Sledovat aktivitu firem z hladiska dodrziavania legislativy a podobne.
Ako bonus by bolo automaticke vystavenie danoveho priznania.
V dnesnej dobe IT sluzieb to je urcite mozne a ulahcilo by to vsetkym pracu a zprehladnilo by to toky v ramci danoveho systemu.

Návrh riešenia: 

Zavedenie povinnosti vyuzivania elektronickeho registra danoveho uradu. Prepojenie danoveho uradu / registra z relevantnymi subjektmi ako zdravotne poistovne, register aut, urad prace, socialna poistovna, atd... .
Cinnosti ako vystavena faktura, uhrada faktury, mesacne mzdy, uhrady vyplyvajuce zo zmluvnych zavazkov by museli byt do 14 pracovnych dni registrovane v elektronickom registri a ten by tieto data sledoval a vytvaral danove priznania, hladal problemove / "fiktivne" faktury a podobne.
Problem je mozne rozviest az do uplnych detailov. Myslim, ze by to mohlo zacat napr. evidenciou faktur a ich uhrad. Uz to by pomohlo zefektivnit vykon danovej spravy.

Zodpovedajúci zákon: 
Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve
Oblasť legislatívy: 
Všeobecne – všetky oblasti podnikania
Poznámka: 
Stanovisko MF SR, 8.8.2013: Zavedenie elektronického registra faktúr by výrazne zvýšilo administratívnu záťaž podnikateľov. Oproti samotnému názvu nejde len o registráciu samotných „faktúr“, ale o poskytovanie informácií o všetkých povinnostiach (záväzkoch) a právach (pohľadávkach) podnikateľov a to predovšetkým právnických osôb (obchodné spoločnosti, družstvá) a následne poskytovanie informácií o realizovaných platbách. V súčasnosti plnenie daňových povinností pre malé a stredné podniky nie je viazané na hotovostný „cash“ princíp. Na správne zostavenie daňového priznania by podnikatelia museli napĺňať informáciami nie jeden, ale niekoľko registrov. V prípade odvodových povinností register musí mať k dispozícii databázu údajov vychádzajúcich aj z interných dokladov účtovnej jednotky, tzn. musela by existovať možnosť elektronického prepojenia s účtovným systémom každej účtovnej jednotky. Rovnako iné položky, ktoré sú odpočítateľnými položkami od základu dane (odpisy, opravné položky) a majú vplyv na daňovú povinnosť vychádzajú z interných dokladov účtovnej jednotky. Samotným zavedením registra nezaniká pre podnikateľov povinnosť viesť účtovníctvo a zostavovať účtovnú závierku, ktorá vyplýva z práva Európskej únie.

Pridať komentár

Plain text

  • Nie sú dovolené žiadne HTML značky.
  • Webové a e-mailové adresy sú automaticky zmenené na odkazy.
  • Riadky a odstavce sa zalomia automaticky.
CAPTCHA
Bezpečnostná otázka (kvôli spamom). Vyriešte jednoduchú matematickú rovnicu a výsledok napíšte do prázdneho políčka.
mínus 7 = 1
Vyriešte matematickú otázku a výsledok zapíšte v číselnom formáte.